Porsche lanserar egen honung

By Mattias Rabe

Nej, detta är inget skämt. Dessutom är det långt till 1 april. Och det är inte heller ”fake news” utan skarpa och trevliga nyheter. Det tyska bilmärket

Här jobbas det febrilt med att framställa Porsche-honung.

Sedan bikolonin etablerades i maj tidigare i år har 400 kilo honung producerats. Denna honung förpackas i glasburkar och säljs etiketterade med namnet ”Turbienchen – der Honig von Porsche Leipzig”.
”Turbienchen” är ett fyndigt namn som anspelar på ordet turbo, något Porsche är kända för sedan 1970-talet, samt det tyska ordet för bi (Biene).”Chen” är tyskans klassiska ändelse som skapar ett diminutiv för ordet i fråga, det vill säga att något är litet. I det här fallet småbin. På svenska skulle”Turbienchen” kunna översättas till ”turbin”, vilket är väldigt passande då en turbo är en form av turbin. Turbo-bin skulle man också kunna säga på ett annat fyndigt sätt.

Det är svårt att föreställa sig att denna bild är tagen i en del av Porsches fabriksområde i Leipzig.

Att Porsche har valt att satsa på honung beror på att den tyska populationen av de livsviktiga bina har minskat kraftigt de senaste åren (samma negativa trend råder i Sverige och resten av världen). De vill ge bina en chans att komma igen och har för avsikt att nästa år, efter den vinterdvala bina just nu befinner sig i, utöka biodlingen och honungsproduktionen.

Läs mer här: Porsche lanserar egen honung

kommentarer