Provkörning av BMW M5 M xDrive

By Jonas Borglund

Det här är nytt!

Nya BMW M5 M xDrive
… bygger på den senaste generationen 5-serie, internkod G30. Det som verkligen är nytt är M xDrive där bilen kan köras med fyrhjulsdrift eller tvåhjulsdrift, och har många inställningsmöjlig­heter. Taket är tillverkat i glasfiberförstärkt kolfiber och huven i aluminium. Nya M5 är lättare än förra modellen.

Enligt BMW själva stavas framtiden elektrifiering vilket kommer att implementeras i alla framtida bilar från BMW – och M-bilarna kommer inte undan. Men låt oss inte gå händelserna i förväg, för det är här och det är nu BMW visar sjätte upplagan av 5-serie med ett M i modellbeteckningen. Här, är för övrigt Portugal och den före detta Formel 1-banan Estoril cirka tre mil väster om Lissabon. En drygt fyra kilometer lång och underhållande bana som fick sin nuvarande layout 1997.

M5 känns lite smidigare men väger stöddiga 1 930 kilo i tjänstevikt, vilket är 15 kilo lättare än förra generationen som är bakhjulsdriven.

Helfärska M5 kan självklart inte vara sämre än Audi RS7 eller Mercedes-AMG E 63. Det handlar om runt 600 hästkrafter och pris över 1,1 miljoner kronor vardera för alla tre. För effektiv kördynamik och för att få ner all kraft i marken är det fyrhjulsdrift som gäller. BMW har utvecklat sitt xDrive-system och tagit det ett steg längre. Det kallas M xDrive och kan ställas in i tre grundlägen. 4WD, 4WD Sport och 2WD. Utöver det kan lägena finjusteras med DSC och M1/M2-knapparna. Det sistnämnda, 2WD, ger förstås ren bakhjulsdrift för den som vill drifta och bränna gummi, men det är självfallet inte lika effektivt när det ska gå riktigt fort genom kurvor. Tillsammans med en aktiv differential som optimerar kraften till det bakhjul som behöver mest kraft ger det oanade kurvprestanda.

Dags att ni håller i er, för nu ska vi bränna några varv på banan. Föråkare

Läs mer här: Provkörning av BMW M5 M xDrive

kommentarer