Provkörning av Lotus Evora 400 2+2 IPS

By Hans Hedberg

Det här är nytt!

Look
Ny design på frontparti och bakspoiler piffar upp det tioåriga grundutseendet.
Lättvikt
Evora 400 är drygt 40 kilo lättare.
2+2
I och med faceliften erbjuds Evora 400 nu alltid med (trångt) baksäte. 406. Det egentliga hästkraftsantalet. Bilen borde heta “Evora 406”.

Ingenting är så bra att det inte går att göra bättre. Devisen passar som handen i handsken på engelska sportbilsfirman Lotus. Antalet egentliga modeller från Hethel i Norfolk genom åren har varit ett drygt tiotal där uppdateringar och facelift stått för merparten av olika versioner. Evoramodellen visades upp redan 2008 och den nya uppdaterade 400-versionen tar bilen till nya höjder i sedvanlig tradition.

Förarmiljön är i fokus, som sig bör i en riktig sportbil. Men Evora lider fortfarande lite av koka-soppa-på-en-spik känsla.

Exteriört krävs det ett mer än tränat öga för att se att något har hänt, även det en gammal Lotustradition. Men frontpartiet är nytt med skarpare linjespel, den tidigare fiskmuns­lika grillen är borta. På häcken sitter nu en fin tvådelad spoiler som ger ett bra avslut till de fortsatt slanka linjerna. Givetvis är baklamporna fortfarande klassiska rundlar. I det fördolda har ingenjörerna kämpat med att reducera vikten och höja effekten, perfekta sportvagnsingredienser. Drygt 40 kg har kapats, vilket procentuellt är en hel del. Nu är match-(tjänste)vikten exakt 1,5 ton enligt transportstyrelsens registreringsbevis, vilket är ett stycke lättare än Porsche 911 Carrera.

Evora 400 finns även som GT430 men då slopas baksätet plus en viss grad av komfort. Båda två är förarbilar med råge!

Jämförelsen med ärketysken är relevant eftersom många Lotuskunder just kommer från 911 i jakten på den ultimata körglädjen. Båda har även sexcylindriga överladdade motorer, nödbaksäten och prislappar som skuggar varandra. Att varva ur V6-motorn på 3,5 liter med ursprung Toyota/Lexus är inget annat än härligt. Bottenkraften är maffig med kompressorhjälpen (fabrikat Edelbrock) och högre upp i varvtalsregistret

Läs mer här: Provkörning av Lotus Evora 400 2+2 IPS

kommentarer