Provkörning av Opel Insignia Country Tourer 2,0 Turbo

By PeO Kjellström

Det här är nytt!

Högre
Med 25 mm högre markfrigång än Insignia Sports Tourer förstår man att Opel mer vill åt imagen än Land Rover-folket.
Mer bagage
Jämfört med förra generationen lastar den nya 130 liter mer bagage.
Matrix
Med senaste generationen Matrix kan du få en ljuskägla på upp till 400 meter.

Vi kan väl allihopa vara rörande överens om att andra generationen av

Det som skiljer bilen från en vanlig kombi är 25 mm högre markfrigång och detaljer i svart plast.

Men trots att Insignia är bättre – och billig med tanke på utrustningsnivån – så säljer den inte speciellt bra i Sverige. Folk väljer hellre Skoda och Kia. Varför? Ja, den som har svaret på det kan kandidera till vd-posten på Opel Sverige. För inte kan det väl vara så att det gamla rostryktet fortfarande förföljer Opel. Eller kan det?

Nya Opel Insignia har fått ett gott mottagande och stod bland annat som segrare (då som Grand Sport) i vårt test i nummer 18/2017. Den tog då skalpen av såväl Skoda Superb som Mazda 6 och Ford Mondeo. Nu kommer den som Country Tourer men vi pratar i stort sett om en helt vanlig Insignia. Det som skiljer den från en vanlig kombi (Sport Tourer) är 25 mm högre markfrigång, plast längs skärmarna, sparklådorna och stötfångarna bak och fram. Dessutom två skyddsplåtar i silvrig aluminium.

3 frågor

Bernd Gribenow – Manager Vehicle Performance.

Är detta en tysk Opel eller en fransk Opel?
– En tysk! Den är framtagen av Opel och byggs i Kaiserslautern, Tyskland.
Vem ska köpa Country Tourer?
– Vi tror på en yngre målgrupp. Ja, i alla fall strax under 50 år.
Varför det?
– Vi tror att de som köper Country Tourer vill köra mer och det passar bilen. Samt att den är som klippt och skuren för ett lifestyle-liv!

Det är det hela,

Läs mer här: Provkörning av Opel Insignia Country Tourer 2,0 Turbo

kommentarer