Provkörning av Porsche 911 Carrera GTS

By Erik Wedberg

Det här är nytt!

Turbo
Även GTS-modellen har numera dubbelturbo.
>300 km/h
Alla GTS-versioner av 911 har en toppfart över 300 km/h. 30 hk. GTS-modellen är 30 hästkrafter starkare än Carrera S.
Sport Chrono
Utrustningspaketet som bland annat innehåller justerbara motorfästen och sänker acctiden, är standard på GTS.

Världens bästa kompromiss! Jo, så är det faktiskt. Hur konstigt det än kan låta att kalla en 1,1 miljoner kronor dyr och 450 hästkrafter stark sportbil för en kompromiss så är det just vad Porsche 911 Carrera GTS är – en synnerligen lyckad kompromiss. I det till synes redan smockfulla 911-utbudet fyller 911 Carrera GTS upp luckan mellan de vanliga Carrera-modellerna, med och utan S, och den ultrasnabba och ultradyra GT3-modellen. Luckan är förvisso stor med tanke på att Carrera S kostar från 1 075 000 kronor och GT3 börjar på 1 515 000 kronor, men någonstans däremellan passar Carrera GTS in.

Behövs det mer kraft än så här i en 911. Nej, det behövs självklart inte mer.

Passar in gör den även här på Killarney Raceway utanför Kapstaden i Sydafrika. Killarney är nämligen en gammal Formel 1-bana som stod färdig redan 1947 och har sett sina bästa dagar, minst sagt. Stirling Moss vann Grand Prix-tävlingen här år 1960 i en Porsche 718 och man får hoppas och anta att asfalten var i bättre skick då. I dag är Killarney en platt och ganska oinspirerande bana med ohyggligt dålig beläggning. Asfalten är grövre än en norrländsk skogsväg och den långa rakan är så knagglig att det känns som att bilen ska hoppa av banan.

En 911 GT3 hade varit alldeles för hård och snabb för den här banan. En Carrera S hade kanske känts för långsam. Tur då att Carrera GTS finns. Carrera GTS finns i alla utföranden – Cabriolet, Targa, med fyrhjulsdrift och med eller utan PDK-växellåda. Jag kör en bakhjulsdriven

Läs mer här: Provkörning av Porsche 911 Carrera GTS

kommentarer