Provkörning av Saab Sonett II V4

By Linus Pröjtz

Saab Sonett V4 från 1968 är en riktigt liten bil. Den är kort, låg och smal – som byggd i en annan skala. Måttet mellan axlarna är kort-korta 215 centimeter vilket är kortare än det mesta som någonsin producerats. Saabens långa nos gav några extra centimeter på totallängden, men att kalla den något annat än kort blir alltid fel. Att gå ett varv runt Sonett ger en rad formmässiga upplevelser. Smaken är som baken, men att påstå att Sonett har en rakt igenom harmonisk form vore en lögn. Motorhuven designades från början för den mindre och lägre trecylindriga tvåtaktsmotorn med världens underbaraste ljud.

Interiören i all sin enkelhet. Första bilarna med tvåtaktsmotor hade instrumentbräda i trä, V4-modellen fick en dito i plast.

Någon V4 på 1,5 liter från Ford verkar inte ha varit med i tankegångarna när ursprungsdesignen togs fram, men det var ändå den kraftkällan som kom att bli absolut vanligast i Sonett. Den trecylindriga versionen av Sonett II tillverkades i 258 exemplar, av V4-versionerna nästan 10 000 stycken när vi räknar in även Sonett III som lanserades 1970. Men tillbaka till motorhuven. För att få plats med V4-motorn krävdes en dubbel bula av det rejälare slaget, asymmetriskt placerad dessutom. Det är riktigt intressant att se hur Saab försökte dölja detta dels genom att montera ett Sonett V4-emblem uppe på bulan och dels ett Saab-emblem förskjutet till höger på huven, framifrån sett. Harmoni? Sedd rakt ifrån sidan, gärna från runt meterns höjd, då framstår profilen som ytterst spänstig. En liten bil med tvärt avhuggen bakdel och femtontumsfälgar ger en säregen form, inte minst tack vare den stora bakrutan. Ännu intressantare är att formen, oavsett om man gillar den eller inte, var tämligen unik vid tiden.

Anders Dahl i Hägersten, alldeles söder om Stockholm, har ägt sin Sonett II V4 från 1968 i drygt sju år.

Läs mer här: Provkörning av Saab Sonett II V4

kommentarer