Provkörning av Skoda Karoq 1,5 TSI DSG Style

By Erik Wedberg

Det här är nytt!

Varioflex
I Sverige blir den flexibla baksäteslösningen standardutrustning.
Digital display
Karoq blir första Skoda-modell som kan utrustas med digitalt mätarkluster.
1,5 TSI
Karoq kan fås med den nya 1,5-litersbensinaren med cylinderavstängning. Adaptivt chassi. Adaptiva stötdämpare finns som tillval från och med våren 2018.

Med praktisk interiör, udda utseende och ännu märkligare namn har

Karoq beter sig som en något mindre och stötigare bil än Kodiaq, men är samtidigt inte lika skarp i styrningen och alert i hjulupphängningarna som Seat Ateca.

Om Yeti hade förmågan att sticka ut en aning ur trafikbilden så kan man inte säga detsamma om Karoq. Just i dag har de sicilianska vägarna chockinjicerats med ett trettiotal fabriksnya Skoda Karoq i färgglada utföranden, men det är ändå svårt att lägga märke till dem. Till skillnad från Yeti är Karoq designad helt enligt nu rådande mall för kompakta suvar och crossovers. Karoq ser inte bara ut som många av sina konkurrenter, den ser också ut ungefär som sitt större syskon Kodiaq.

Och det är inte så konstigt eftersom de i mångt och mycket är samma bil. Båda byggs enligt Volkswagen-koncernens MQB-princip och är ritade av samma designmänniskor. Medan Kodiaq är vad man skulle kunna kalla övre mellanklasstor med sina 470 centimeter på längden är Karoq ett par snäpp mindre med sina 438 cm. Det gör att den hamnar i precis samma härad som Seat Ateca medan Volkswagen Tiguan hamnar i en halv klass för sig med sina 449 cm på längden. Jämfört med föregångaren Yeti har Karoq vuxit rejält (+16 cm). Det börjar bli många ungefär lika stora suvar som ser ungefär likadana ut i Volkswagen-koncernen, och med handen på hjärtat börjar det bli svårt att inte bara se utan även känna skillnad.

Karoq kan fås med fyrhjulsdrift av typen Haldex. Drivningen sker främst fram.

På de underhållsbefriade och hårt

Läs mer här: Provkörning av Skoda Karoq 1,5 TSI DSG Style

kommentarer