Provkörning av Volkswagen Tiguan TSI 180 GT

By Linus Pröjtz

Det här är nytt!

Motor
Den 1 984 kubikcentimeter stora fyrcylindriga turbomotorn är långt ifrån en nyhet på marknaden, men det är första gången vi kör den i Tiguan.
TFT-display
Instrumentering med en stor skärm i stället för separata mätare ger bättre tydlighet och låser upp nya möjligheter att anpassa informationen till föraren.

Det känns lite märkligt att åka in på macken med en suv och tanka bensin. Förvisso har försäljningen av dieselbilar gått stadigt nedåt under många år, men i just den här biltypen har det där drivmedlet haft ett riktigt övertag – så än i dag.

Med det sagt, jag tror att flera som köper dieseldrivna bilar kanske inte alltid funderar över om bränslet passar deras behovsbild. Bara för att rabattsatserna är högst på just en diesel och att just den versionen är smartast utrustad betyder ju egentligen inte så mycket. För det första kräver dagens dieselbilar med sin partikelfiltrering en viss typ av körning, du måste helt enkelt köra lite längre för att få upp tillräcklig temperatur för att filtreringen ska fungera som det är tänkt. Annars sätter filtret igen och då blir det dyrt.

Relativt korta överhäng ger Tiguan ett kompakt formspråk.

Med andra ord är en diesel inget för dig som för det mesta kör kortare sträckor utan inslag av motorväg. Då återstår i Tiguanfallet bensindrift med 150, 180 eller 220 hästkrafter. Vi kör TSI 180 GT med som namnet antyder 180 hästkrafter under huven. Vad som är intressantare än toppeffekten är att motorn ska ge 320 Nm i vridmoment redan vid 1 500 r/­min – med andra ord har bilen på pappret riktigt fin körbarhet.

Ute på vägen märks det direkt att det inte är en diesel. Den utlovade fina körbarheten­ genom högt vridmoment vid lågt varvtal visar sig aldrig, det krävs mer varvtal och mer växlande från den sjuväxlade DSG-lådan för att exempelvis

Läs mer här: Provkörning av Volkswagen Tiguan TSI 180 GT

kommentarer