Sportspelens framtid är alltid säkrad
Varje vecka släpps ett stort antal nya spel. Nyligen släpptes exempelvis en populär uppföljare inom racingserien Carmageddon. Carmageddon är dock inte ett rent sportspel utan spelar på fler faktorer än så. Att addera en extra dimension till ett sportinriktat spel är dock inte alltid nödvändigt.
Spel har alltid fascinerat och underhållit människan, vissa mer populära än andra. Sedan TV-spelens och datorernas intåg har möjligheterna blivit oändliga för att bygga olika världar för oss att utforska. Vad som gör ett visst spel populärt varierar väldeliga, alltifrån story och intressanta karaktärer till grafik eller känslan av att kunna leva ut saker man inte kan leva ut i verkligheten. En genre av spel kan dock alltid vara säker på att sälja utan att man behöver ta någon större risk eller komma på någon ny grundidé, nämligen sportspel.
Många framgångsrika spel i den digitala spelhistorien bygger antingen på enkla pusselidéer (Tetris t.ex.) eller överlevnad (Pac-Man t.ex.). Ju längre fram i utvecklingen man kommit desto mer krav har ställts på först story, sedan grafik och numer är kraven höga på båda två (GTA-serien är ett bra exempel på detta där de första spelen var ganska simpla grafikmässigt, men underhöll med småstories i början som sedan utvecklades bättre och bättre för att sedan också även utveckla grafiken alltmer, idag är kraven mycket höga på båda delar). Sägas skall dock att inte alla spelare söker de större, avancerade spelen utan söker sig gärna fortfarande till enklare spel där man kan fördriva tiden under kortare stunder, exempelvis patiens eller dylikt. Ett annat exempel på detta där ytterligare en nerv kommer in i form av pengar är kasinospel som hos casino.betsson.com/sv/.
En genre av spel som dock inte har samma typ av krav på sig är de inom sportgenren. Här vill användarna egentligen inte att man ska frångå verkligheten, och några stories är det egentligen inte tal om (mer än de man själv skapar så att säga genom sina framgångar eller nederlag).
Kort sagt kan man säga att sportspel ska spegla verkligheten och ge spelaren en möjlighet att ta del av sporten i fråga som denne gillar. Detta brukar vanligen ske antingen genom att man agerar främst utövare (FIFA t.ex.) eller manager (Football Manager-serien t.ex.).
För att återkoppla till Carmageddon så ville man där inte göra ett rent racingspel eftersom utbudet av dessa redan fanns i hög grad. Istället tog man en risk genom att göra ett blodtörstigt spel där det snarare gick ut på att krascha undan sina konkurrenter och sätta dem ur spel än att komma först i mål (för att segra behövde du antingen komma först i mål eller helt förstöra samtliga övriga konkurrenters bilar). Loppen gick också på tid och för att få mer tid kunde man antingen krascha in i övriga bilar eller köra över oskyldiga civilister och djur som var ute och gick. Karaktärerna som fanns i spelet hade också fantasifulla biografier. När spelet kom ut både älskades och hatades det, men framgången gick inte att ta miste på och uppföljaren, Carmageddon II, blev också den populär. Efter tvåan hamnade dock serien i dvala och mindre lyckade uppföljare släpptes.
Nu är man tillbaka med Carmageddon: Reincarnation som släpptes i slutet av mars och tanken är att hitta tillbaka till grunden. Även om Carmageddon inte har så mycket med verkligheten att göra mer än racingmässigt så är tanken man nu åter har samma som de flesta sportspel försöker hålla fast vid: Man ska inte ändra för mycket från grundkonceptet.
Enkelheten med sportspel är just att spelutvecklarnas utmaning inte ligger i att försöka komma på intressanta stories och karaktärer eftersom det i grunden räcker att kopiera utövare, klubbar och liknande som finns i verkligheten. Då det med andra ord till en ny säsong och nytt spel räcker att göra korrekta uppdateringar i form av spelarövergångar etcetera (den del som är viktigast för användarna) plus att utveckla grafik i viss mån (ett område som ständigt utvecklas vilket gör att man inte har några större problem med att producera spel som får spelaren att känna att utveckling sker) är det inget tvivel om att denna spelgenre inte går någon dyster framtid till mötes. Sportvärldens spel kommer alltid att leva vidare.
Fantasifulla biografier är inte alltid nödvändigt för sportspelens framgång.
Foto: jhderojas