Svenska Volkswagen-ägares reaktioner på dieselfusket

By Marcus Engström

Vi har anonymiserat läsarna för att skydda deras identiteter. Vissa av läsarmailen och kommentarerna, som inkommit med anledning av våra testresultat, är nedkortade.

Har haft min Passat Alltrack inne för åtgärd, upplever bilen som ”trögare” efter uppdatering, bilen svarar inte alls lika rappt som tidigare. Drar husvagn på sommaren och blir orolig för att bilen inte skall vara samma fina dragbil som tidigare.

Vad har man för möjligheter för att kunna bevisa det mot VW? Kan man göra ett liknande test som ni utfört och få de på papper och reklamera åtgärden? Jag är villig att driva det långt bara jag har något slags bevis på att prestanda blivit sämre.

Bilen har gått ca 15 100 mil och är fullserverad.

/Passat Alltrack-ägare

Efter programmeringen känns min Passat TDI 170 hk -12 mycket segare, bränsleförbrukningen har också ökat.

/Passat TDI 170-ägare

I samband med ett däckbyte för någon vecka sedan på Audi frågade man om det var ok att göra en mjukvaruuppdatering i samband med detta vilket spontant jag accepterade utan närmare förklaring från servicetekniker på vad den medföra, skämtade lite själv att jag inte hade något emot ett par hästkrafter till.

När jag sedan återfått bilen som hade uppdaterad mjukvara och det gått en tid upplever jag fortsatt att automatlådan växlar senare och att bilen inte är lika pigg som tidigare.

Vad att göra?

/Audi Q3-ägare

Jag äger en Passat -12 2.0 diesel som genomgick programvaruuppgradering för två månader sedan. Sen dess har jag haft fler motorstopp och upplevt att bränsleförbrukningen ökat, både i vad bilen rapporterar på instrumentbrädan och i förbrukning jämfört med distanser. Sen har jag faktiskt vid ett flertal tillfällen upplevt att bilen känts svag. Detta är svårt att bedöma objektivt eftersom tanken om åtgärden redan fanns där men men.

En kommentar till VW:s svar gällande klagomål är att

Läs mer här: Svenska Volkswagen-ägares reaktioner på dieselfusket

kommentarer