Svenskar föredrar Volvo framför andra märken

By Jasmin Frljevic

I samband med Bilens dag i fjol lät Sveriges Annonsörer undersökningsföretaget Novus fråga svenska allmänheten (1078 personer mellan 18 och 79 år) vilket bilmärke de föredrar. Det var inte direkt en kioskvältare att Sveriges bäst säljande bil, Volvo, hamnade högst upp på listan. 22 procent av väljarna föredrog Volvo medan Audi hamnade på en andraplats med 11 procent av ”rösterna”.

När intresseorganisationen lät Novus göra ytterligare en undersökning i år var resultatet, trumvirvel, detsamma.

– Jag tror att Volvo har en alldeles speciell plats i svenska folkets hjärtan, vilket blir tydligt i denna undersökning, kommenterar Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo i ett pressmeddelande.

Precis som i fjol hamnar alltså Audi på en andraplats men en ”nykomling” tar även en delad pallplats. Sju procent föredrar Tesla och det är främst de personer som faller inom målgruppen 18-29 år som föredrar att köra på el.

– Vi kan se att varumärkesarbetet blir allt viktigare, speciellt när det handlar om produkter som man inte köper så ofta. Att bygga ett varumärke tar tid, därför är det imponerande att se att Volvo är så överlägset gillat av svenska folket i denna undersökning, men också intressant att se att uppstickaren Tesla kommer på delad tredjeplats, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer i pressmeddelandet.

Läs mer här: Svenskar föredrar Volvo framför andra märken

kommentarer