Toyota C-HR Hy-Power Concept – mer hybridkraft

By Mattias Rabe

När Toyota utvecklade crossoversuven

Vad de däremot rabblar i mening efter mening i pressmeddelandet är designen. De beskriver hur de framhäver utseendet C-HR:s utseende utan några som helst tillagda komponenter, utan genom att endast lyfta fram detaljer med hjälp av färgen ”Burning Orange”. Den orange kulören syns i luftintaget i fronten (insidan), strålkastarna, A-stolparna, taket, backspegelkåporna samt på insidan i form av rejäla färgklickar längs instrumentbrädan, på dörrsidorna och på stolarna. De 20 tum stora fälgarna har däremot inte fått minsta lilla orange strimma.

Toyota C-HR har snabbt seglat upp till att bli en av Toyotas populäraste modeller i Europa och kunderna väljer framför allt den 122 hästkrafter starka hybridvarianten. Över 75 procent av köparna rullar från Toyota-handlaren där en 98 hästkrafter stark bensinmotor lever i symbios med en 78 hästkrafter stark elmotor (maxuttaget är ändock endast 122 hästkrafter).

I Sverige är C-HR, hittills i år, Toyotas tredje populäraste modell med 2 456 sålda enheter. Endast Yaris och Auris ligger före med marginaler på runt 1 000 respektive 1 400 enheter. Auris är Sveriges elfte populäraste bil i år, Yaris 16:e och C-HR 22:a.

Läs mer här: Toyota C-HR Hy-Power Concept – mer hybridkraft

kommentarer