Toyota Supra är tillbaka – som racingkoncept

By Erik Inge

Vi har sett

GR Supra Racing Concept har sidokjolar, frontsplitter, diffuser samt bakre och främre stötfångare tillverkade i kompositmaterial. Även den stora bakvingen, huven och kåporna till sidobackspeglarna är i lättviktsmaterialet. Rutorna är däremot i plast.

Skivbromsarna kommer från Brembo och hela chassit är sänkt. Bilen är skodd på fälgar från BBS och däck från Michelin. Baktill sitter ett racingavgassystem.

Siffran på sidorna, 90, har faktiskt sin historia. Den indikerar att bilen i fråga är femte generationens Supra. Första generationen från 1978 bar nämligen kodnamnet 40, och de kommande tre generationerna kallades internt för A60, A70 och A80.

Interiört fortsätter racingtemat med racingratt (med paddlar), förarstol från OMP, sexpunktsbälte och störtbur med mera. Kolfiber klär insidan av dörrarna. Självklart finns även en brandsläckare om en sådan skulle behövas.

Vad som dock inte framgår av Toyotas pressmaterial är vad som lurar under konceptbilens huv.
Toyota har varit väldigt fåordiga angående nya Supras prestanda men det ryktas om en effekt på 340 hästkrafter och en vikt strax under 1500 kilo. Motorn sitter fram och bilen blir såklart bakhjulsdriven. Sprinten 0-100 km/h ska gå på 3,8 sekunder.

Vill du provköra GR Supra Racing Concept? Besök då ditt närmaste Play Station. Konceptbilen dyker nämligen upp i tv-spelet Gran Turismo Sport i början av april.

Läs mer här: Toyota Supra är tillbaka – som racingkoncept

kommentarer