Volvo Polestar GTE för Le Mans 24-timmars

By Mattias Rabe

Många biltillverkare använder motorsporten för att öka attraktionskraften hos sina produkter. Även Volvo gör det men sedan de drog sig ur V8 Supercars och STCC har de ”bara” WTCC och Swedish GT kvar. Inte illa, men något större (som om WTCC inte är stort nog) vore inte fel. Formel 1 kan vi nog glömma, men Le Mans 24-timmars kanske vore något. Man kan ju få drömma…

Illustration av Won Choi.

En som drömmer om just den kombinationen, Volvo och Le Mans, är Won Choi som studerar transport- och bildesign i Detroit. Han har nämligen ritat ett förslag till hur en Volvo Polestar-bil för GTE-klassen skulle kunna se ut. Delvis klassiska men ändå moderna former täckta av Polestars typiska kulör Rebel Blue skulle helt klart sticka ut på banan, speciellt då fronten pryds att diagonalribban med järnmärket i mitten.

Illustration av Won Choi.

I sina skisser beskriver Won Choi bilen som har mycket av det senaste i teknikväg. Exempelvis att den är av hybridtyp, men inte med litiumjonbatterier utan med litiumluftbatterier (Li-air), en teknik som bland annat IBM började nosa på för några år sedan. Litiumluftbatterier har väldigt mycket högre energidensitet än motsvarande litiumjonbatterier och kan därför göras mindre samtidigt som de är effektivare.
Han skriver vidare att däcken är luftlösa vilket gör dem uthålligare och att risken för punktering elimineras, att kupéutrymmets fönsterytor består av en transparent keramisk massa vars struktur är starkare och mer genomskinlig än glas samt att A-stolparna därför har kunnat göras transparenta för bättre och bredare siktfält.

Illustration av Won Choi.

Drömmar, javisst, men kanske kan bildesignstudentens skapelse så ett frö eller två hos Volvo och Cyan Racing. Vi får hoppas, för tänk dig Thed Björk i en Volvo i Le Mans 24-timmars…

Illustration av Won Choi.

Illustration av

Läs mer här: Volvo Polestar GTE för Le Mans 24-timmars

kommentarer