Volvo XC40 kan bli Lotus-suv

By Mattias Rabe

I våras kom nyheten att Volvo och Lotus kan komma att bli syskonmärken, detta sedan Geely köpt 49,9 procent av Proton av malaysiska industrikoncernen DRB-Hicom. I september blev det klart att

Även om beslutet om en Lotus-suv ännu inte är taget så funderar Geely-ledningen redan på en lämplig plattform att bygga en sådan modell på. En lämplig grund att bygga på finns redan inom koncernen, en grund som både är ny och ”framtidssäkrad”. Plattformen heter Compact Modular Architecture och är kanske mer känd som CMA-plattformen, det vill säga den grund som Volvo XC40 bygger på, så även syskonbilen Lynk & Co 01 som vi på Teknikens Värld var och provkörde i Shanghai för bara några dagar sedan.

Det fina med CMA-plattformen är att den är väldigt flexibel, anpassad för både förbränningsmotorer och elektrifiering av olika grader samt drivning både över fram- och bakaxel. Den är utvecklad hos CEVT (China Euro Vehicle Technology AB) i Göteborg, det vill säga det utvecklingscenter som Volvo och Geely upprättade för några år sedan. Just denna plattform, som redan lovordats, kommer att bilda bas till alla Volvo-modeller under 60-serien de närmaste åren.

Patentskiss från Lotus.

Detta betyder att alltså Volvo XC40 kan komma att få ett Lotus-syskon, ungefär på samma vis som Mini Countryman och BMW X1 är syskon, eller Seat Ateca och Volkswagen Tiguan, eller Opel Crossland X och Peugeot 2008, eller varför inte Renault Kadjar och Nissan Qashqai. Bara för att nämna några exempel…

Men trots suv-planerna har Geely för avsikt att föra Lotus arv vidare in i framtiden. De lätta och ”enkla” sportbilarna, som har varit märkets signum under många, många år, ska förvaltas, förädlas och stärkas.

Läs mer här: Volvo XC40 kan bli Lotus-suv

kommentarer